Науково-методична робота - Кафедри
Вівторок, 18 березня 2014 12:34
Вашій увазі пропонується розробка уроку та комп"ютерна презентація з матеріалів досвіду роботи вчителя української мови і літератури Сороки Володимира Миколайовича
Тема:
Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них
Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення й речення; їх види за значенням; сформувати вміння відрізняти види вставних слів і словосполучень від співзвучних членів речення; удосконалювати навички правильно використовувати вставні слова, словосполучення й речення як в усному, так і в писемному мовленні; учити правильно розставляти розділові знаки при вставних конструкціях; розвивати логічне мислення, пам’ять
Очікувані результати: учні знаходять у реченнях вставні слова (словосполучення, речення); аналізують й оцінюють виражальні можливості речень зі вставними словами; уміють відрізняти види вставних слів і словосполучень від співзвучних членів речення; правильно ставлять розділові знаки при вставних конструкціях; доцільно використовують їх у мовленні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, таблиці «Групи вставних слів (словосполучень) за значенням».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
§ I. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
- Перевірка письмового завдання.
2. Бесіда.
— Яку роль у мовленні відіграють звертання?
— Навіщо в реченні вживається звертання?
— Як знаходити звертання в реченні?
— Де можуть стояти звертання в реченні і якими розділовими знаками їх виділяють? Наведіть приклади.
§ II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку
Лінгвістичне спостереження.
Прочитайте речення. У яких реченнях виділені слова є вставними, у яких – членами речення?
Не все іще було, що може бути. Може пісня хліб благословляє, може в пісню йде від хліба сила. І на світанні трепетним вітрилом мені здається вишня іздаля. Не вистою здається вже не вистою. Гарячому мисливцю і пень лисом здається. 3. Генерал видно був чимось не вдоволений (О. Гончар). 4. Видно місто, далі поле у моєму вікні (М. Рильський).
§ ІIІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
Вставними називаються слова або сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить (мовець), висловлює ставлення до того, що він повідомляє. Вставні слова (словосполучення) не є членами речення, але тісно пов’язані зі змістом речення, можуть стосуватися всього речення або окремих його членів. Наприклад: Може, годину йшло товариство тою трудною, нетоптаною дорогою. (І. Франко)
2. Опрацювання таблиць «Групи вставних слів (словосполучень) за значенням».
Групи вставних слів (словосполучень) за значенням
Значення |
Слова та словосполучення |
§ Упевненість чи невпевненість |
§ може, може бути, мабуть, можливо, здається, очевидно, безумовно, без сумніву, справді |
§ Джерело повідомлення |
§ кажуть, по-моєму, мовляв, на мою думку, як мені здається, за свідченням, як відомо, як зазначено |
§ Ставлення до висловлюваного |
§ на щастя, на жаль, на диво, на сором, як навмисне, дивна річ |
§ Оцінка повідомлюваного як звичайного |
§ як завжди, було, бувало, як водиться |
§ Послідовність викладу думок |
§ по-перше, по-друге, нарешті, отже, таким чином, значить, виявляється, виходить, до речі, наприклад |
§ Увічливість |
§ будь ласка, вибачте, прошу вас, дозвольте, даруйте на слові, майте на увазі |
§ Привертання уваги |
§ правду кажучи, між нами кажучи, словом, ніде правди діти, зверніть увагу, вірите, знаєте, |
3. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
4. Кодова робота (визначте групу вставних слів,запишіть номер групи).
Очевидно, адже,безперечно, мабуть, як кажуть, здається,нібито, дякую, зокрема, зверніть увагу, як правило, можливо, ясна річ,на сором,як завжди,таким чином,по-моєму,зрозумійте,наприклад,будь ласка,навіть.
§ ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Вибірково-розподільний диктант.
Випишіть із поданих речень вставні слова (словосполучення), групуючи їх за значенням. Поясніть уживання розділових знаків.
Не можна, кажуть, людині помолодшати, а подобрішати завжди можна. (О. Гончар) На щастя, надходив Андрій. (М. Коцюбинський) Ішла гроза зухвала, безумовно, в собі відчувши бушування сил. (П. Усенко) Видно, кожен збере, що зібрати зуміє, кожен творить красу зі своєї краси. (П. Скунць) Ніжність, наприклад, описати математично не можна. (В. Собко) По-перше, вона завжди знала всі уроки. По-друге, вона ніколи не спізнювалася. (О. Іваненко) Не жартуй наді мною, будь ласка. (В. Симоненко)
2. Творче завдання.
Скласти чотири пари речень, щоб в одних слова кажуть, правда, видно, здавалося були вставними, а в інших ці самі слова виступали в ролі членів речення.
3. Тренувальна вправа.
Вправа 252.Спишіть речення,розставляючи пропущенні розділові знаки.Над вставними словами надписати,що вони виражають.
4. Відредагуйте речення.Поширте відредаговані речення вставними словами.
Ароматичні добавки різних лікарських трав надають чаю дуже приємного, неповторного привкусу. Серед міроприємств по відзначенню цього свята були слідуючі: виступи музичних колективів,конкурси, вікторини. Пощипуючи соковиту траву й помахуючи хвостом, у коня задоволено мружилися очі.
5.Виконання тестових завдань.
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи(Впр.254(1завд.+2 речення синтаксичний розбір).
2. Індивідуальне завдання.
Із творів художньої літератури виписати 8–9 речень зі вставними словами (словосполученнями) і реченнями.
§ VI. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Рефлексія».
(Учні за одну хвилину записують у зошитах, що їм не сподобалося і що сподобалося на уроці.)