Науково-методична робота - Змішане навчання
Вівторок, 26 січня 2016 15:48
ТЕХНОЛОГІЯ «ПЕРЕВЕРНУТИХ» УРОКІВ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ ВПРОВАДЖЕННЯ У НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ КИЄВА
Марко Бобровський, заступник директора
з науково – методичної роботи
ліцею «Універсум» Шевченківського району міста Києва
Сучасна середня освіта в Україні знаходиться перед рядом викликів. Ці виклики надзвичайно серйозні і загрожують існуванню всієї освітньої системи. Вони пов’язані, у першу чергу, з невідповідністю змісту і форм освітньої діяльності сучасним соціально – економічним реаліям та запитам суспільства. В епоху глобалізації середня освіта не може існувати у «застиглих» рамках 30 – 40-річної давності.
Однією з таких «застиглих» форм є класно – урочна система навчальної діяльності. Вона відіграла свою позитивну роль, особливо в умовах радянської школи, але наразі стає все більше учасників навчально – виховного процесу, яких вона не влаштовує. Класно – урочна система має ряд недоліків. Зокрема, в умовах такої системи учитель виступає, хоче він цього чи ні, у ролі ретранслятора знань, що було важливо в індустріальну епоху і що стало рудиментом у постіндустріальну. В умовах класно – урочної системи обмежується, у тій чи іншій мірі, свобода учня, у першу чергу, свобода своєї власної думки. І, безперечно, ще одним недоліком є те, що дуже часто учителю на уроці просто не вистачає часу для викладення навчального матеріалу, особливо це стосується предметів, які викладаються у обсязі 1 – 2 год на тиждень. У зв’язку з цим все більше батьків починають задумуватись про навчання вдома, адже суму знань та необхідну інформацію може дати і Інтернет. Подобається нам це чи ні, ми маємо сьогодні шукати нові підходи до роботи з учнем.
Однією з технологій, яка допомагає видозмінити традиційну технологію проведення уроку є технологія «перевернутих» або інверсних уроків. «Flipped classroom» - це навчальна технологія, розроблена у 2007 році американськими педагогами Джонатаном Бергманном та Аароном Самсом. У нашій літературі ця технологія термінологічно визначається як «перевернутий», так і інверсний урок. «Перевернуте» навчання засноване на констатації відомих фактів:
Під час інверсного навчання учень засвоює навчальний матеріал до приходу у клас. Причому зміст та напрями вивчення теми учитель визначає самостійно і подає учню на відповідній інтерактивні платформі. Роль учителя у традиційній побудові навчального процесу – постачальник знань, учитель під час інверсного навчання – це свого роду фасилітатор, тобто професійний тренер – консультант, причому індивідуальний. В ході інверсного навчання учень отримує знання самостійно, опрацьовує матеріал у власному темпі і готується до виконання завдань. Учитель, у свою чергу, в ході проведення занять за «перевернутою» технологією вже не може просто перевіряти засвоєння знань, тут вже потрібні завдання на застосування отриманих знань, на визначення умінь і компетентностей. Дуже доречні у «перевернутому» навчанні групові форми роботи та проекти. А головна цінність даної технології – це розвиток самостійності учня, уміння застосовувати отриману інформацію, розвиток аналітичної діяльності, системної роботи. Адже головне завдання сучасної школи – розвиток умінь і навичок до самоосвіти.
Наш ліцей долучився до дослідницько – експериментальної роботи регіонального рівня «Упровадження елементів дистанційного навчання у навчальних закладах Києва». Тема дуже актуальна і складна. Ми знаходимось на формуючому етапі, працюємо в різних напрямках і одним із таких напрямків є вивчення технології інверсного навчання. Ми розглядаємо інверсне навчання як перехідний етап до повноцінної освіти за дистанційною формою. Нам здається, що у перспективі школа перейде до змішаної форми навчання, використовуючи все краще від класно – урочної та дистанційної форми роботи. І якраз дана технологія дозволяє перейти до змішаного навчання еволюційним шляхом.
У ході практичного впровадження інверсного навчання в систему навчально – виховного процесу ми зіткнулись з рядом проблем. Основні з них:
Таким чином, можна констатувати, що технологія «перевернутого» навчання цікава, сучасна, спрямована на розвиваюче навчання. У перспективі, на наш погляд, у середній освіті відбудеться процес конвергенції між класно – урочною та дистанційною освітою і дана технологія зможе допомогти в цьому.
На основі вищезазначеного, ми можемо зробити такі висновки:
ЛІТЕРАТУРА