Рейтинг Користувача: / 12
НайгіршеНайкраще 

Науково-методична робота - Змішане навчання

 

 

ТЕХНОЛОГІЯ  «ПЕРЕВЕРНУТИХ»  УРОКІВ  ТА  МОЖЛИВОСТІ  ЇЇ  ВПРОВАДЖЕННЯ  У  НАВЧАЛЬНИХ  ЗАКЛАДАХ  КИЄВА

Марко  Бобровський, заступник  директора

з  науково – методичної  роботи

ліцею  «Універсум»  Шевченківського  району  міста  Києва

 

Сучасна  середня  освіта  в  Україні  знаходиться  перед  рядом  викликів. Ці  виклики  надзвичайно  серйозні  і  загрожують  існуванню  всієї  освітньої  системи. Вони  пов’язані, у  першу  чергу, з  невідповідністю  змісту  і  форм  освітньої  діяльності  сучасним  соціально – економічним  реаліям  та  запитам  суспільства. В  епоху  глобалізації  середня  освіта  не  може  існувати  у  «застиглих»  рамках  30 – 40-річної  давності.

Однією  з  таких  «застиглих»  форм  є  класно – урочна  система  навчальної  діяльності. Вона  відіграла  свою  позитивну  роль, особливо  в  умовах  радянської  школи, але  наразі  стає  все  більше  учасників  навчально – виховного  процесу, яких  вона  не  влаштовує. Класно – урочна  система  має  ряд  недоліків. Зокрема, в  умовах  такої  системи  учитель  виступає, хоче  він  цього  чи  ні,  у  ролі  ретранслятора  знань, що  було  важливо  в  індустріальну  епоху  і  що  стало  рудиментом  у  постіндустріальну. В  умовах  класно – урочної  системи  обмежується, у  тій  чи  іншій  мірі,  свобода  учня, у  першу  чергу, свобода  своєї  власної  думки. І, безперечно, ще  одним  недоліком  є  те, що  дуже  часто  учителю  на  уроці  просто  не  вистачає  часу  для  викладення  навчального  матеріалу, особливо  це  стосується  предметів, які  викладаються  у  обсязі  1 – 2  год  на  тиждень. У  зв’язку  з  цим  все  більше  батьків  починають  задумуватись  про  навчання  вдома, адже  суму  знань  та  необхідну  інформацію  може  дати  і  Інтернет. Подобається  нам  це  чи  ні, ми  маємо  сьогодні  шукати  нові  підходи  до  роботи  з  учнем.

Однією  з  технологій, яка  допомагає  видозмінити  традиційну  технологію  проведення  уроку  є  технологія  «перевернутих»  або  інверсних  уроків. «Flipped  classroom» - це  навчальна  технологія, розроблена   у  2007  році  американськими  педагогами  Джонатаном  Бергманном  та  Аароном  Самсом. У  нашій  літературі  ця  технологія  термінологічно  визначається  як  «перевернутий», так  і інверсний  урок. «Перевернуте»  навчання  засноване  на  констатації  відомих  фактів:

Під  час  інверсного  навчання  учень  засвоює  навчальний  матеріал  до  приходу  у  клас. Причому  зміст  та  напрями  вивчення  теми  учитель  визначає  самостійно  і  подає  учню  на  відповідній  інтерактивні  платформі. Роль  учителя  у  традиційній  побудові  навчального  процесу – постачальник  знань, учитель  під  час  інверсного  навчання – це  свого  роду  фасилітатор, тобто  професійний  тренер – консультант, причому  індивідуальний.  В  ході  інверсного  навчання  учень  отримує  знання  самостійно, опрацьовує  матеріал  у  власному  темпі  і  готується  до  виконання  завдань. Учитель, у  свою  чергу, в  ході  проведення  занять  за  «перевернутою»  технологією  вже  не  може  просто  перевіряти  засвоєння  знань, тут  вже  потрібні  завдання  на  застосування  отриманих  знань, на  визначення  умінь  і  компетентностей. Дуже  доречні  у  «перевернутому»  навчанні  групові  форми  роботи  та  проекти. А  головна  цінність  даної  технології – це  розвиток  самостійності  учня, уміння  застосовувати  отриману  інформацію, розвиток  аналітичної  діяльності, системної  роботи. Адже  головне  завдання  сучасної  школи – розвиток  умінь  і  навичок  до  самоосвіти.

Наш  ліцей  долучився  до  дослідницько – експериментальної  роботи  регіонального  рівня  «Упровадження  елементів  дистанційного  навчання  у  навчальних  закладах  Києва». Тема  дуже актуальна  і  складна. Ми  знаходимось  на  формуючому  етапі, працюємо  в  різних  напрямках  і  одним  із  таких  напрямків  є  вивчення  технології  інверсного  навчання. Ми  розглядаємо  інверсне  навчання  як  перехідний  етап  до  повноцінної  освіти  за  дистанційною  формою. Нам  здається,  що  у  перспективі  школа  перейде  до  змішаної  форми  навчання, використовуючи  все  краще  від  класно – урочної  та  дистанційної  форми  роботи. І  якраз  дана  технологія  дозволяє  перейти  до  змішаного  навчання  еволюційним  шляхом.

У  ході  практичного  впровадження  інверсного  навчання  в  систему  навчально – виховного  процесу  ми  зіткнулись  з  рядом  проблем. Основні  з  них:

Таким  чином, можна  констатувати, що  технологія  «перевернутого»  навчання  цікава, сучасна, спрямована  на  розвиваюче  навчання. У  перспективі, на  наш  погляд, у  середній  освіті  відбудеться  процес  конвергенції  між  класно – урочною  та  дистанційною  освітою  і  дана  технологія  зможе  допомогти  в  цьому.

На  основі  вищезазначеного, ми  можемо  зробити  такі  висновки:

  1. Технологія  «перевернутого»  навчання  заслуговує  на  увагу  та  впровадження  у  навчально – виховний  процес.
  2. Дана  технологія  незамінна  для  предметів, які  викладаються  обсягом  1 – 2  год  на  тиждень, тому  що  вирішує  проблему  «дефіциту  часу»
  3. Для  впровадження  «перевернутого»  навчання  потрібні  консультації   та  семінари  для  вчителів  з  проблематики  методичних  підходів  до  побудови  інформаційних  ресурсів  та  завдань  для  учнів.  Ці  консультації  та  семінари  можна  було  б  організувати  на  базі  Інституту  післядипломної  педагогічної  освіти.
  4. Для  забезпечення  ефективності  «перевернутого»  навчання   необхідна  підготовча  робота  серед  учнів.
  5. І  «перевернуте», і  змішане  навчання  потребує  інших  підходів  до  формування  оплати  праці  учителя
  6. Технологія  «перевернутого»  навчання   дає  змогу  розвивати  відповідальне  ставлення  до  навчання  з  боку  учня  та  змінює  роль  учителя  в  сучасних  соціально – економічних  умовах.
  7. «Перевернуте»  навчання  сприяє  самоосвіті  учня.

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Якубов  С. В. Інверсне  навчання: нова  організація  шкільної  освіти. – Директор  школи, № 7 (103), липень  2015. – с. 57